Något att tänka på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article283699.ab

http://www.expressen.se/1.195444


Snälla, gör det inte. Helt enkelt.
Rabies är en fullkomligt livsfarlig sjukdom som garanterat leder till döden om du inte får vaccin i tid.
Rabies har lång inkubationstid, så det behöver inte vara kört bara för att man blir biten eller kommer i kontakt med ett smittat djur.
Ja, för du behöver inte ens bli biten, det räcker med att en smittat hund slickar i ett öppet sår för att smittan ska få fäste.
Är du villig att ta den risken? Det är inte jag.
Sverige har varit helt rabiesfritt i över hundra år.  Utmana inte ödet.
En kraftansträngning måste göras för att stoppa den illegala smugglingen. Man gör ett strålande jobb som det är idag, men mörkertalet är med största sannolikhet skrämmande stort.
De som kan göra den största insatsen, det är du och jag, tänk på det!

Småhundar är idag otroligt populärt, och det gynnar ingen, allra minst våra svenska uppfödare.
Som för övrigt också måste tänka till. Det är inte normalt att betala 20.000:- för en hundvalp. Vart vänder sig folk då?
Precis. Ut på gatan. Där kan du få en hund för halva priset, kanske mindre. Ser likadan ut, vem ser skillnad?
Kanske ingen, men det är inte relevant.
Det där lilla knyttet kan vara en tickande dödsbomb.

Jag har inget alls emot sådana som gillar små hundar. Jag har själv en liten hund. Denna trend som idag finns är snedvriden. Även en liten hund är, just det, en hund, och ingen accesoar.
Är en liten hund det som passar dig, kör på det! Men gör det inte för att det är trendigt. En hund lever i 10-15 år, kanske längre. 

Frågan är, vad kan DU göra?

* Håll ögonen öppna! Ser du något misstänkt, ring hellre en gång för mycket än en för lite.
* Ska du ha en liten hund, var noga med att kolla upp härstamning, och tänk både en och två gånger.
Nu generaliserar jag, men smuggelhundarna är de facto nästan uteslutande små.


Jag upprepar mig. Sverige har varit rabiesfritt i över hundra år.
Jag vill att det ska fortsätta så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0